30 mája 2012

Inštalácia Ubuntu 12.04 na ASUS Eee PC 4G

Známy ma požiadal, aby som mu pomohol nainštalovať nejaký modernejší operačný systém na jeho netbook ASUS Eee PC 4G. Ak sa niekto bude niekedy pokúšať o niečo podobné, snáď mu nasledovný postup pomôže vyhnúť sa niektorým problémom, ktoré som pritom musel prekonávať.

Pôvodný stav


Na netbooku bežala nejaká verzia systému Xandros, verzie nainštalovaných aplikácií boli pomerne staré (napr. Mozilla Firefox 2.0, OpenOffice.org 2.0). So systémom Xandros som sa doteraz v podstate nestretol, podľa wikipédie je však vraj už zastaralý (ASUS ho medzičasom nahradil Ubuntu) a aj posledné novinky na jeho oficiálnom webe sú len z roku 2009, tak som sa ho ani nepokúšal aktualizovať.

Ako alternatívu som vybral Ubuntu 12.04 - je to moderný systém s dobrou podporou hardware a jednoduchou možnosťou doinštalovania rôznych pracovných prostredí.

Čo sa týka hardwarovej konfigurácie, najväčšími slabinami sú hlavne:

  • procesor Intel Celeron M 900 MHz (skutočná frekvencia podľa /proc/cpuinfo iba 630 MHz)
  • 512 MB RAM (v skutočnosti iba 487,6 MB)
  • disk SSD 4GB
  • rozlíšenie 800 x 480

Live Session

Po zapnutí netbooku stačí chvíľu stláčať klávesu Esc a zobrazí sa boot menu, z ktorého sa dá zvoliť USB a nabootovať tak pokusne systém Ubuntu 12.04 z vopred pripraveného USB kľúča (napr. pomocou UNetbootin).


V live systéme fungovalo všetko bez problémov, navyše až prekvapujúco svižne.

Pred samotnou inštaláciou som ešte vyzálohoval potrebné dáta na USB kľúč a pomocou GParted zlikvidoval pôvodné rozdelenie SSD disku (bol rozdelený na 4 oddiely SYSTEM, USER, BIOS a unknown).

Inštalácia - klasická

Kvôli nízkemu rozlíšeniu sa niektoré okná inštalačného procesu nezmestili celé na obrazovku, naštastie Unity umožňuje jednoduché prepínanie medzi virtuálnymi obrazovkami (Ctlr + Alt + šípka hore/dole):



Ďalšou možnosťou je uchopenie okna pomocou Alt + ľavé tlačítko myši a následné posunutie okna.

1. problém - pripojenie na internet

Po výbere jazyka som hneď v ďalšom kroku musel riešiť problém, že inštalačný program z akéhosi dôvodu nedokázal rozpoznať pripojenie na internet (napriek tomu, že v samotnom live systéme toto pripojenie bez problémov fungovalo - káblové aj bezdrôtové).


Problém je našťastie možné veľmi jednoducho vyriešiť napr. kliknutím na "Wired connection 1" (v prípade pripojenia káblom). Následný "refresh" pripojenia zaregistruje už aj inštalačný program.

2. problém - voľné miesto

Ďalšie nepríjemné prekvapenie v tom istom kroku - inštalácia Ubuntu potrebuje minimálne 4,4 GB voľného miesta na pevnom disku. 


Samotná štandardná inštalácia Ubuntu 12.04 pritom zaberie na disku len nejakých 2,5 GB. Aj po zohľadnení miesta potrebného pre swap by sa to malo teoreticky zmestiť aj na 4 GB disk.  Podobný problém už riešilo v minulosti viacero ľudí, v Launchpad-e som našiel napr. bug 775124. Odporúčané riešenie - zasunutie druhého USB kľúča s dostatočnou voľnou kapacitou - však v mojom prípade žiaľ nefungovalo, rozhodol som sa preto vykonať jednoduchý fix inštalačného skriptu:

Zatvoriť inštaláciu a otvoriť terminál alebo Alt + F2


a spustiť
gksu gedit /usr/lib/ubiquity/plugins/ubi-prepare.py

Na riadku 64 potom zmeniť False na True a súbor uložiť.


Po následnom opätovnom spustení inštalačného procesu bude síce dané varovanie stále zobrazené,


bude však už možné pokračovať v inštalácii kliknutím na tlačítko Continue.


Nasleduje príprava disku na nový systém.


Rozhodol som sa vytvoriť len jeden diskový oddiel s max. kapacitou. Názory ohľadom najvhodnejšieho súborového systému pre SSD disky sa líšia, pre začiatok som sa rozhodol použiť etx4.


Varovanie o neexistujúcom swap oddiele môžeme ignorovať, ako alternatívu môžeme neskôr vytvoriť swapovací súbor.


3. problém - nedokončená inštalácia

Ďalšie kroky inštalácie prebehli už síce bez problémov, ale na záver po jej (predpokladanom) ukončení   sa nezobrazilo očakávané oznámenie o reštarte systému ale iba prázdna plocha. Kontrolka pevného disku už neblikala, zato LED-ka na USB kľúči ako zmyslov zbavená. Podarilo sa mi síce prepnúť do textového terminálu (Ctrl + Alt + F1), ale procesor bol pravdepodobne tak vyťažený, že sa v ňom nedalo aj tak nič robiť. Keď sa ani po 30 minútach tento stav nezmenil, netbook som nasilu vypol a celý proces inštalácie skúsil ešte raz. Žiaľ s tým istým výsledkom.

Nestrácal som už potom čas zisťovaním príčiny tohoto problému, rozhodol som sa vykonať alternatívnu inštaláciu v textovom móde.

Inštalácia - alternatívna

Pripravil som si druhý bootovací USB kľúč - tentokrát pomocou alternatívneho ISO súboru namiesto štandardného. Alternatívne verzie sú k dispozícií na stiahnutie napr. na 
Inštalácia v textovom móde prebehla bez akýchkoľvek problémov, človek má navyše možnosť prispôsobiť si výsledný systém presnejšie podľa svojich požiadaviek. Škoda, že ma to nenapadlo už predtým, mohol som si ušetriť mnoho zbytočných problémov.

Tentokrát som nechal rozdelenie disku na samotný inštalátor, takže na disku teraz pribudol ešte swap oddiel s veľkosťou 512 MB (čo vraj kvôli výkonu SSD nie je vhodné, ale pre začiatok to vadiť snáď nebude).

Nový systém

Nový systém fungoval okamžite po prvom nabootovaní bez problémov (vrátane webkamery, wifi, ovládania hlasitosti a jasu cez funkčné klávesy a pod.). 

Ešte bolo treba (ako ostatne po každej inštalácii) vykonať zopár bežných vecí:
  • inštalácia jazykovej podpory
  • konfigurácia potrebných rozložení klávesnice
  • odinštalácia nepotrebného softvare (balíčkov)
  • vypnutie nepotrebných služieb automaticky spúšťaných pri štarte
Kvôli SSD disku bol síce systém celkovo mierne pomalší (ale stále v pohode použiteľný) ako predtým Live systém z USB, ale to sa môžem pokúsiť zoptimalizovať neskôr. Čítal som niekoľko návodov ohľadom optimalizácie linuxu pre SSD, niečo z toho možno vyskúšam, ak bude na to niekedy čas.

Okrem Unity bol nainštalovaný aj Gnome Shell, ktorý ja osobne preferujem. V prípade potreby nebude problém v budúcnosti doinštalovať aj niektoré z "odľahčených" pracovných prostredí (napr. Lubuntu).

Na disku zostalo síce len 680 MB voľného miesta, vzhľadom na plánované využitie netbooku je to však viac než dostačujúce.




Ak sa neskôr pri používaní vyskytnú nejaké problémy, resp. sa mi podarí nejakým spôsobom zoptimalizovať výkon systému, budem tento článok postupne aktualizovať.

Pozn.: Po pár dňoch práce s týmto naozaj malým Eee mi môj netbook Samsung N150 Plus pripadá ako obor :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára